نجفی توانا: برای اجرای عدالت با بی عداالتی می جنگیم

ارسال شده توسط ادمین در 10 آذر 1393 ساعت 23:09:37

نجفی توانا: برای اجرای عدالت با بی عداالتی می جنگیم

همایش اداره معاضدت قضایی کانون وکلای مرکز با حضور بیش از 200 نفر از وکلای عضو اداره معاضدت برگزار شد.

علی نجفی‌توانا رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در این همایش ضمن تشکر از زحمات و حضور کلیه زحمت‌کشان حوزه عدالت قضایی که قسمتی از عرصه وسیع‌تر عدالت اجتماعی است، گفت: ما در شرایط حساسی بسر می‌بریم، حساس از این جهت که نهال نهاد وکالت در معرض تندباد تنگ نظری‌ها و برداشت‌های کج سلیقانه است، برداشت‌هایی که می‌تواند تبعاتی در سرنوشت عدالت قضایی داشته باشد؛ چرا که ارزیابی‌ها، تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که درباره جامعه وکالت شده، بعضا مبتنی بر اختلاف سلیقه و عدم اطلاع کافی است.

وی با اشاره به اینکه برخی دیدگاه‌ها نسبت به ما مبتنی بر واقعیات نیست، ادامه داد: ما مجبوریم ضمن اینکه در راستای خدمت به مردم شریف ایران انجام وظیفه می‌کنیم و با این اداره مقدس معاضدت کانون وکلا همکاری و همراهی داریم، در مسیر جهل‌زدایی، مبارزه با تاریکی و روشنگری در خصوص سوء تفاهمات حرکت کنیم.

نجفی‌توانا تصریح کرد: امروز آن دسته از نیروهایی که بنا بر این نهاده‌اند که جامعه وکالت را از این استقلالی که دارد محروم کنند با ارئه تصویر نادرست از وکیل و وکالت سعی بر آن دارند که ما را از چشم ملت بیندازند و در این راستا شما هر یک تریبون جامعه وکالت هستید و برای تنویر موضوع و از بین بردن سوءتفاهم‌های موجود، کار مقدسی بر عهده دارید، کاری که هیچ نهادی در کشور متکفل آن نیست.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: من در برخوردهایم با کانون‌های وکلای جهانی کمتر سازمانی را دیدم که اینگونه فعال، منسجم، هماهنگ و متحد به مردم خدمت کند؛ بنابراین خواهشمندم که از این تریبون‌ها برای ایجاد شناخت بیشتر و شفافیت لازم استفاده شود.

نجفی‌توانا با بیان اینکه اداره معاضدت یک اداره بسیار حساس است از این جهت که شما ناجی و ملجاء افرادی هستید که امکان انتخاب دیگری را ندارند، گفت: آنهایی که تمکنی دارند با پرداخت حق الوکاله سراغ وکیل انتخابی می روند و معمولا افرادی به شما پناه می آورند که امکان پرداخت حق الوکاله را ندارند. شما با رفتار خود نشان می دهید که پناهگاه امینی هستید که توقع مالی ندارید و با ارئه تصویری از نهاد مدنی وکالت وظیفه مقدسی را انجام می دهید که این کار شما را سنگین‌تر و مدیریت ما را حساس‌تر می‌کند.

وی افزود: بارها مسئولان از ما پرسیده اند که کانون چگونه عمل می‌کند و وقتی در پاسخ می‌شنوند که سربازان ما برای اجرای عدالت با بی عدالتی می جنگند آن هم مجانی و برای رضای خدا، نگاهشان به حرفه وکالت تغییر می کند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با درخواست از اینکه در خصوص اداره معاضدت اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد، گفت: ما نمی‌خواهیم شعار دهیم، ما نیاز به تبلیغ نداریم، ما باید صادق باشیم و به امانت رفتار کنیم، چشم های زیادی مراقب ما هستند، بعضی‌ها دنبال این هستند که مدام بهانه تراشی کنند، باید سعی کنیم اصول حرفه ای را رعایت کنیم، امروز ما از مسیر سختی در حال گذریم، باید در این مسیر روشنگری کنیم و ثابت کنیم که اطلاعاتی که به بعضی از مسئولان داده شده است غلط است و به نفع نظام و مردم نیست که این لایحه تصویب شود.

نجفی‌توانا با بیان اینکه شما سربازان شجاع عرصه عدالت قضایی هستید و فعالیت خود را به‌درستی ادامه دهید، گفت: وظیفه شما فقط ارائه خدمت و معاضدت نیست، بلکه با روشنگری و صحبت با مردم و مسئولان نظام و نمایندگان مجلس از آنها بخواهید که پخته‌تر و با مطالعه اقدام کنند و اقداماتی مانند حذف دادسرا و نظام وحدت قاضی و ... را انجام ندهند؛ چرا که این اقدامات پشیمانی به‌بار می‌آورد و به کشور و مردم هزینه تحمیل می‌کند.

در ادامه این همایش سعید باقری رییس اداره معاضدت کانون مرکز با ارایه گزارش مختصری از فعالیت‌های این اداره گفت: در اداره معاضدت و مجتمع‌های قضایی 347 نفر از همکاران وکیل به فعالیت مشغولند که از این تعداد 260 نفر در مجتمع های قضایی و مابقی در اداره معاضدت به ارائه مشورت به مراجعین و سایر ماموریت‌های این اداره از جمله معرفی وکیل معاضدتی به فعالیت می‌پردازند و در این مدت بیش از 42000 نفر مشاوره حقوقی ارائه شده است.

وی ضمن تشریح خدمات اداره معاضدت کانون مرکز گفت: سیستم اتوماسیون اداری و اینترنت اداره معاضدت اخیرا نصب و راه‌اندازی شده است و امکانات مورد نیاز همکاران از جمله کتاب و برخی ملزومات مورد نیاز همکاران تهیه و در اختیار آنها قرار داده شده است.

باقری ادامه داد: ملاقات‌هایی با برخی از سرپرستان مجتمع‌ها داشته‌ایم و قول رفع مشکلات و نیازهای مشاورین مستقر در مجتمع‌ها را داده‌اند.

وی اثر معنوی و اجتماعی فعالیت اداره معاضدت را ارزشمند توصیف و اظهار کرد: همکاران معاضدت مطمئناً نزد خداوند مأجور و نزد مردم محبوب هستند و اثر فعالیت انسانی و معنوی وکلای عضو معاضدت در جامعه منتشر و تکثیر می‌شود و باعث خنثی شدن سم پاشی و خصومت برخی اشخاص و نهادها علیه جامعه وکالت خواهد شد.

در ادامه محمدرضا کامیار رییس سابق اداره معاضدت کانون مرکز به لزوم بهره گیری از ارتباطات الکترونیکی جهت دسترسی آسانتر مردم به مشاوره های حقوقی و وکیل و لزوم سرمایه گذاری دولتی در جهت توسعه و گسترش اینگونه فعالیت ها اشاره کرد و گفت: سایت‌های مختلفی در کشورهای خارجی طراحی شده‌اند که مردم نیازمند مشاوره حقوقی به آنها مراجعه می‌کنند و با وارد کردن آدرس و کدپستی، از مشخصات و اطلاعات وکلای فعال در محدوده 50 کیلومتری محل سکونت خود به‌راحتی آگاه می شوند. آن وکلا هم به دولت تعهد دارند که به مردمی که از این طریق جهت امداد حقوقی به آنها ارجاع می‌شوند، مشاوره داده و خدمات لازم را ارایه دهند.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: کشورمان تا رسیدن به آن وضعیت و موقعیت راه طولانی در پیش رو دارد، اما اداره معاضدت قدم هایی برداشته است تا خدمات آن گسترش یابد و طرح‌هایی با هدف دسترسی بیشتر مردم به وکیل پیش بینی شده که امیدواریم به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه ما اعضای اداره معاضدت در حال انجام خدمت ارزان و بدون چشمداشت مادی به مردم هستیم و نقش موثری در تصمیم‌گیری های آتی مردم داریم، گفت: بعضی از افرادی که از پشت میز وکیل معاضدتی بلند می شوند برای زندگی خود بدین ترتیب تصمیمات مهمی اخذ می‌کنند و این تصمیمات زندگی و سرنوشت آنها را تغییر می‌دهد؛ بنابراین افرادی که در حال معاضدت مردم هستند باید مداوم و مستمر در حال بسط توانایی های خود باشند، اگرچه علم حقوق بسیار گسترده، وسیع و عمیق است و دستیابی همه به این علم برای ما دشوار است اما حداقل باید حرکتی رو به جلو در این مسیر داشته باشیم زیرا مردم بیشتر به ما مراجعه می کنند و بیشتر اعتماد دارند، پس باید تلاشمان را دوچندان کنیم.

در ادامه این همایش حسین محمدنبی نایب رییس کانون مرکز با بیان اینکه ما به وجود اداره معاضدت افتخار می کنیم، گفت: در سفری که رییس کانون وکلای جهانی به تهران داشت، وی با دیدن فعالیت‌های اداره معاضدت از ما خواست تجارب خود را در این خصوص به سایر کانون‌های عضو اتحادیه از جمله مالزی منتقل کنیم که در این رابطه ملاقاتی هم با رئیس کانون وکلای دادگستری کشور مالزی انجام شد.

وی با نقل حدیثی از امام جعفر صادق (ع) دال بر اینکه خداوند هر کسی را بیشتر دوست داشته باشد، مشکلات مردم را بدست وی حل می کند، ادامه داد: خداوند کسی را بیشتر دوست دارد که بیشتر گره‌گشای مشکلات مردم باشد.

محمدنبی با اشاره به اینکه ما در مجتمع های قضایی مشکل جا و مکان داریم و این موضوع را پیگیری می کنیم، گفت: در جلسه اخیر معاونت دادگستری قول همکاری دادند که در این زمینه مساعدت لازم بشود.

وی با بیان این که اداره معاضدت نهادی است که هر وقت در مجامع بین المللی تشکیلات داخلی کانون مطرح می شود به آن می بالیم، گفت: یکی از افتخارات ما دادن راهنمایی و مشورت رایگان و حتی وکالت مجانی برای محرومین و نیازمندان است.

محمدنبی در پایان آمار فعالیت‌های گسترده اداره معاضدت را موجب تفاخر جامعه وکالت دانست.

در ادامه این همایش اسماعیل مصباح اسکویی یکی دیگر از نواب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در اداره معاضدت ایثار و بخشش در جهت ایفای نقش اجتماعی و انجام رسالت حرفه‌ای حرف اول را می زند و خدمت بر معیشت برتری دارد و وکیل دادگستری که خدمت رایگان انجام می‌دهد ارزش بیشتری دارد.

وی با ذکر خاطره‌ای از سفر به دوربان آفریقای جنوبی یادآور شد: در آنجا بابت خدمات مشاوره‌ای که به زندانیان ارائه می‌دادند خیلی به ما فخر فروختند وقتی در پاسخ به دعوت ما دکتر مک کویی به ایران آمد و از اداره معاضدت کانون بازدید کرد و قدمت تاسیسش را به انضمام شرحی از فعالیت هایش شنید، از تفاخری که قبلا در این مورد بما کرده بود، خجالت زده شد.

در پایان این همایش وکلایی که مقررات اداره معاضدت را ازحیث حضور منظم در محل کار و هماهنگی با سرپرستان خود رعایت کرده و کمترین غیبت را داشته و سابقه فعالیت چندین ساله با اداره معاضدت را داشتند، از سوی سرپرستان مجتمع انتخاب و از آنان با اهدای لوح سپاس و هدیه تقدیر شد.

ایسنا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080